Metoda Persona Dolls – Aspecte practice

  • adaptare a materialului publicat de Julie Rotondo Bisson

In ce consta diferenta dintre jocul dramatic si “persona dolls”?

In jocul dramatic cu papusi care are loc la gradinita, copilul desfasoara activitatea de joc dramatic in zona din gradinita care este denumita si “casa papusii” sau “centrul familiei”. In cazul jocului dramatic, numele papusilor, varsta si identitatea acestora se pot schimba constant, in functie de copilul care le foloseste sau pot capata diferite identitati in functie de momentul in care copilul se joaca cu ele. Aceasta permite copilului implicat in jocul de rol sa experimenteze, sa isi imagineze, sa exprime in mod simbolic probleme, conflicte si situatii din viata reala. Papusile acestea fac parte din echipamentul clasei.

Papusile utilizate pentru aplicarea metodei Persona Dolls nu sunt, insa, jucarii si nu fac parte din echipamentul clasei, disponibil oricand copiilor. Rolul lor este diferit. Atunci cand copilul interactioneaza cu papusa utilizata pentru aplicarea metodei, interactioneaza de fapt cu un alt membru al grupului.

Pentru a fi in acesta pozitie si pentru a realiza acest scop, papusa utilizata in aplicarea metodei Persona Dolls are o identitate stabila, are intotdeauna acelasi nume, aceeasi varsta, aceeasi compozitie a familei, ii plac si ii displac aceleasi lucruri permanent, toate acestea fiind deosebit de importante pentru ca papusa sa poata conserva rolul de membru al grupului, cu caracteristici care nu se schimba. In acest context, copilul este sprijinit sa se conecteze cu papusa utilizata in mod convingator, raportandu-se simbolic la papusa ca la o alta persoana.

Unde pastram papusile utilizate pentru aplicarea metodei Persona Dolls?

 

Papusile trebuie sa fie pastrate intr-un loc special din sala de clasa, astfel incat copiii sa nu poata avea acces la ea cu usurinta, imediat, precum se intampla in cazul jucariilor, dar sa fie totusi un loc vizibil, in care copiii o pot repera fara efort si o pot, astfel, include in activitatea lor atunci cand isi doresc. Astfel puteti avea controlul si va puteti asigura ca sunt respectate conditiile pentru mentinerea identitatii, ca identitatea acesteia nu este modificata sau alterata (nu uitati, de exemplu, ca daca papusa pe care o folositi este utilizatoare de scaun rulant, trebuie sa amintiti copiilor ca “Lili” se da jos din scaun numai atunci cand se aseaza pe pat sau cand foloseste toaleta).

Avand papusa in permanenta in fata ochilor, ea devine un membru permanent al grupului, la care copiii se pot raporta constant.

Cum ne asiguram ca suntem toti cunoscatori ai caracteristicilor specifice ale  papusii utilizate in aplicarea metodei Persona Dolls?

Este util sa dezvoltam un sistem pentru comunicarea cu celelalte educatoare, precum si cu parintii, despre activitatea pe care copiii o desfasoara si care implica papusa, precum si despre identitatea acesteia. De aceea daca, de exemplu, in familia lui ”Lili” urmeaza sa soseasca in curand o surioara, acest detaliu trebuie cunoscut de toata lumea.

Un jurnal pentru ”Lili” ar fi, in acest caz, foarte util. Jurnalul trebuie sa fie accesibil colegei educatoare, cat si parintilor, pentru a mentine unitatea caracteristicilor lui ”Lili”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s