Un proiect tematic ce include toate tipurile de familii

 

Familia joaca un rol important in viata copilului – desigur, identitatea unui copil se formeaza in concordanta cu relatia familiala. Pentru a dezvolta un sentiment pozitiv de sine si o atitudine sanatoasa, copii au nevoie de experiente in familie inainte de a se aventura afara din acel “cuib” sigur, sa experimenteze marea societate.

Copii sunt foarte sensibili si receptivi in a observa diferentele dintre cum sunt ei si care sunt asteptarile care exista de la ei. Simtindu-se diferiti pot avea sentimente de izolare si inadecvare, in cazul in care problema nu este abordata cu grija.

Proiectele tematice privind familia – o diversitate de oportunitati

Unul dintre principalele proiecte practicate in gradinita este: “Cine sunt/suntem?” Multi educatori folosesc frecvent familia ca proiect tematic in timpul anului. Asemenea proiecte ofera o minunata oportunitate de a aplica o abordare diversificata, ce se adreseaza experientelor diferite traite de copil si ofera contextul de a acorda suport fiecarui copil in parte.

Marea varietate de structuri familiale

Lumea moderna are un impact incontestabil asupra structurilor familiilor din Romania. Materialele si continuturile educationale reflecta un concept traditional al familiei, in care exista o mama, un tata, frate si sora, insa realitatea este ca in gradinite vin copii care traiesc intr-o larga varietate de situatii familiale: un singur parinte, parinti in mijlocul unui divort, parinti adoptivi, in plasamentul unui asistent maternal, locuind cu bunicii si avand parintii la munca in strainatate. Unii din ei au frati si surori, multi fiind singuri la parinti, unii avand frati si surori vitregi locuind cu ei, pe cand altii locuiesc in alte orase sau chiar alta tara. Unele familii sunt compuse din parinti de diferite nationalitati sau etnii, unele familii locuiesc impreuna cu unchi, matusi, verisori si bunici. Nu exista nici macar o singura familie ”normala” . Este important sa recunoastem ca aceste familii sunt normale pentru copilul care a crescut in ele, ele reprezinta realitatea copilului respectiv; de aceea numai atunci cand primesc, direct sau indirect, mesaje care le insufla sentimentul ca este ceva in neregula, poate sa apara o situatie dificila pentru copil.

Incurajarea unei atitudini pozitive si sustinatoare

Cum putem oferi suport acestor copii care provin din familii diverse si, in acelasi timp, unice?

Este normal ca un copil care vine pentru prima data la gradinita sa creada ca familia lui este ca toate celelalte familii. Indata ce sunt expusi la mai multa informatie si isi fac prieteni incep sa devina sensibili la ideea de” normal”.

Copilul vrea sa se integreze atunci cand incepe sa formeze relatii sociale in afara familiei. Diferentele il pot face sa se simta neconfortabil sau nesigur cu privire la locul sau intr-un grup mai larg; atunci cand copilul primeste reasigurari despre faptul ca diferentele sunt pozitive si interesante, disconfortul se disipeaza.

Presupunerile pot da sentimentul de excludere, chiar si atunci cand nu exista aceasta intentie

Desi un bun educator nu ar face niciodata un copil sa nu se simta bine cu familia lui, sunt multe mesaje ce contin presupuneri frecvent intalnite, care pot, neintentionat, exclude copilul care nu se potriveste stereotipului. De exemplu, un copil crescut de bunica lui se poate simti trist, confuz sau lasat pe dinafara atunci cand un educator le cere tuturor copiilor sa faca un desen pentru mama, el necunoscandu-si poate niciodata mama.

Alegerea cu grija a limbajul pe care il folosim atunci cand discutam despre familii, are o foarte mare importanta. In banalul exemplu de mai sus, exista presupunerea implicita cum ca toti copii au mama, presupunere care, neintentionat transmite mesajul ca ar fi ceva in neregula atunci cand nu locuiesti cu mama ta ” ca toti ceilalti”.

Definirea familiei

Definitia copilului pentru familie este de obicei pragmatic bazata pe includerea celor care il iubesc si au grija de el. Aceasta este o definitie care ar putea fi potrivita pentru a fi folosita si de educatori si educatoare, atunci cand vorbesc despre familii!

Folosirea unui limbaj ce implica raspunsuri individualizate

In loc sa le cerem copiilor sa deseneze ceva pentru mama, tata, bunici, surori, putem folosi un limbaj “deschis-inchis”, de exemplu: “Cui ti-ar placea sa-i duci asta acasa?” sau “Hai sa desenam ceva pentru familiile noastre!”. Necesita putin efort din partea noastra sa devenim constienti in situatiile in care revenim automat la un limbaj bazat pe presupunerea unei structuri familiale tipice, dar o data ce suntem profund convinsi de importanta integrarii fiecarui copil, cu un mic efort in curand folosirea unui limbaj incluziv va deveni a doua noastra natura.

Oferirea unor optiuni diverse

In locul unei teme cu “frati si surori”, atunci cand pot fi si copii singuri la parinti, ii putem incuraja sa vorbeasca despre “cine altcineva mai face parte din familia mea”. Dand ocazia fiecarui copil sa-i includa pe cei ce ii sunt apropiati, multi copii pot vorbi despre frati si surori, dar si cei care nu au frati si surori pot participa la discutie vorbind despre bunici, despre bona lor sau chiar despre animalul de companie al familiei.

In loc sa descurajam asemenea raspunsuri spunand “Dar ei nu sunt familia ta reala”, este sanatos sa permitem copilului sa isi defineasca familia dupa ideea: cei pe care ii iubesti si care te iubesc sunt familia ta. Atunci cand in mod normal apar diferentele, este ocazia potrivita pentru un educator sa le aprecieze, subliniind unicitatea fiecarei familii.

Atunci cand realizam proiecte tematice legate de familie, putem observa ca multe dintre continuturi se refera simplu la familie, in loc sa utilizeze “mama si tata”, “frati si surori” etc. Acest lucru este intentionat, lasand copilul sa contribuie cu detalii despre familia lui.

In loc de a purta discutii sau de a organiza activitati care vizeaza doar “mama si tatal”, putem avea aceeasi activitate povestind despre “cine are grija de mine in familia mea”, iar in loc de a vorbi despre frati si surori”, putem sa ne gandim impreuna la ”cine este mai mic decat mine si cine este mai mare decat mine”; astfel, copii pot da raspunsuri creative chiar daca nu au frati si surori.

Alte idei pentru sustinerea diversitatii in clasa

In afara unui proiect tematic, alte cai specifice prin care poti continua sa oferi suportul tau pentru diferite tipuri de familii sunt:

– Folosirea metodei Persona Dolls

Biografiile papusilor utilizate in aplicarea metodei Persona Dolls pot include diferite structuri familiale, in care pot fi introduse diferite detalii pentru ca viata copilului de acasa sa poata fi discutata in ambele cazuri, fericita sau dificila.

– Realizarea de colaje

Invitarea familiilor sa faca un colaj impreuna cu copilul; in fiecare saptamana ar putea sa fie prezentat un colaj diferit si, astfel, apreciat un copil dintr-o familie diferita, incurajand familiile sa scrie poeme, sa arate poze, sa povesteasca despre viata lor, sa arate ce este special la familia lor. Astfel, in acest mod putem intelege mai bine identitatea familiei si a copilului si putem face realitatea fiecarui copil prezenta si valorizata.

– Parteneriat cu familia

Invitarea familiilor sa participe la o tema precum “Cantec de leagan”, “Traditii speciale in familie”, avand astfel ocazia sa impartaseasca aceste lucruri in clasa, cu ceilalti copii.

– Povesti de viata

Pot fi impartasite povesti despre prieteni reali, despre familie si unicitatea acesteia intr-un mod in care acceptarea si includerea sa fie permanent prezente in naratiune.

– Material didactic:

Puteti realiza materiale ce includ o varietate de tipologii de familie, de abilitati, de culori ale pielii si apartenente etnice, de marimi etc..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s